Få folk att gilla – med guerilla
Med tanke på mängden annonser vi möts av varje dag är det inte ovanligt att bara scrolla förbi. Så hur ska vi fånga någons uppmärksamhet i bruset av alla budskap? Ett sätt är att göra det oväntade och istället överraska mottagaren – med ett stunt eller, som det lite finare kallas, guerilla marketing.
Här tipsar Carolina Laurén, PR-strateg på Spotlight, om några saker som kan vara bra att tänka på:
1. Ha roligt!
Guerilla marketing handlar i grund och botten om att skapa något kul som får din publik att stanna upp. Det kan vara allt från en kreativ sampling på stan, märklig belysning i en park eller spektakulär gatukonst. Helt enkelt något som sticker ut. Nyckeln är att vara modig och tänka annorlunda.
2. Låt känslorna visa vägen
Mellanmjölk är gott till mycket, men funkar sällan bra i kommunikation. Konsumenter handlar oftast med hjärtat snarare än hjärnan. Vi måste fokusera på att väcka känslor och se till att kommunikationen upplevs med alla sinnen.
3. Hypnotisera din publik
Tråkigt är sällan kul, intressant eller känsloväckande. Koppla kampanjen till något relaterbart – en aktualitet eller företeelse folk känner till. Eller använd psykologiska och visuella tekniker för att trollbinda din publik. Varför inte magi och optiska illusioner?
4. Pengar?
Det fina med guerilla marketing är att det inte alltid kräver en gigantisk budget. Med smartness och finurlighet kan man komma undan utan att det bränner hål i fickan. Det är de kreativa idéerna som gör skillnad. Om det görs på rätt sätt blir resultatet ofta att människor vill dela vidare ditt budskap.
5. Men vad får man göra?
Lagen säger att du ska ha koll på vilka tillstånd som gäller och att du inte får störa eller förstöra. Så även om guerilla marketing handlar om att tänja gränserna är målet att sticka ut på ett sätt som skapar glädje och inte irritation.
Artikeln är skriven av: Carolina Laurén, PR-strateg på Spotlight
Vill du veta mer eller bara sätta igång direkt? Hör av dig till oss så hjälper vi dig!
Fyll i dina uppgifter nedan, så hör vi av oss.