Så skapar du kommunikationseffekt – med formeln Get-Who-To-By
Många kommunikationsinsatser missar målet för att de börjar i fel ände. Fokus ligger på vad vi vill säga, inte på vilket problem mottagaren har. Men om vi istället ÖVERSÄTTER AFFÄRSUTMANINGEN TILL EN KOMMUNIKATIONSUTMANING – då börjar vi skapa verklig effekt.
Lösningen heter Get-Who-To-By – en briljant enkel modell som vi stolt lånat från dess troliga ursprung på BBDO New York, sedermera populariserad av bl a @Mark Pollard och @Julian Cole.
Den fungerar som en strategisk GPS:
Get – Vem ska vi påverka?
Who – Vad hindrar dem från att agera?
To – Vad vill vi att de ska tänka, känna eller göra?
By – Vad kan vi säga eller göra för att få dem dit?
Formeln tvingar oss att ta målgruppens perspektiv. Att förstå deras mål, hinder och drivkrafter – inte bara våra egna affärsmål. När det görs rätt blir GWTB en kondenserad, kreativ brief som guidar både strategi och idéarbete. Men modellen står och faller med verkliga insikter. Det räcker inte med ytliga antaganden – vi behöver observationer som får oss att säga “Aha!”. Först då kan vi skapa kommunikation som verkligen löser något.
Exempel?
Pressbyrån: Få stressade svenskar att börja läsa – genom att erbjuda litteratur i nya, snabba format. Eller Strato (som driver webbhotell): få entreprenörer – som uppfattar webbhotell som tråkigt och irrelevant – att se Strato som ett verktyg för att förverkliga sina idéer, genom att lyfta företagardriv med humor och kreativitet.
Vill du skapa kommunikation som driver affären? Börja med att formulera rätt utmaning.
Article by: Stefan Rydén, Head of Insight & Strategic Planning på Spotlight
Vill du veta mer om Get-Who-To-By?
Fyll i dina uppgifter nedan, så hör vi av oss.