Kund: Nigab - Tullamore D.E.W.

Influencer marketing – Medierelationer – Sociala medier – Brand experience – Copywriting – Film – Foto – Grafisk design – Annonser – Event

 

D.E.W & A Brew

 

Tillväxten i segmentet irländsk whiskey hade stagnerat och försäljningen av ledande varumärket Tullamore D.E.W. minskade under 2016-17. Spotlights uppdrag var att vända den negativa trenden.


Strategin innebar att återuppliva och modernisera den irländska traditionen att dricka whiskey med öl (öl och whiskey använder samma råa ingrediens där kombinationen resulterar i att nya smaker upptäcks och förstärks hos de båda) samt att nå ut till en bredare, yngre publik. Tillsammans med det hypade mikrobryggeriet PangPang skapades den perfekta ölen till Tullamore D.E.W. – ett kväverött öl bryggt på samma jäst som Tullamore använder i sin whiskey. Kommunikationen innefattade en pressresa till destilleriet i Irland tillsammans med PangPang, pressevent i samband med premiären på Stockholm Beer and Whisky Festival samt varuprover och pressinformation till media.

 
 
 
 

“Att dricka whiskey tillsammans med öl är en gammal irländsk tradition som väcks till liv med en unik öl brygd på samma jäststam som Tullamore D.E.W.”

— Fredrik Tunedal

Resultat

  • Nationellt och internationell mediegenomslag med räckvidd på
    85 000 000+ (= 8400% + jmf mål).

  • Ökad försäljning av både öl (slutsåld trots extra tillverkning) och whiskey, där Tullamore idag överträffar segmentets försäljningstakt.

 

Vill du veta mer om hur vi kan driva din affär framåt?

 
Föregående
Föregående

Stoppa machokulturen – Byggcheferna

Nästa
Nästa

De VårdLösa – Sköldkörtelförbundet