Därför ska du inte ha en AI-strategi

Just nu är det många företag som skyndar sig att ta fram en AI-strategi. Det är förståeligt. Utvecklingen går snabbt, konkurrensen hårdnar, och ingen vill hamna på efterkälken. Men att skapa en separat AI-strategi riskerar att bli ett sidospår som avleder från era verkliga mål. Det är inte AI som ska ha en strategi. Det är din affär som ska ha en strategi – där AI bör vara en bärande, integrerad del.

AI är ett medel, inte ett mål
AI är inte en destination. Det är ett medel för att komma dit du ska snabbare, smartare och mer kostnadseffektivt. Att fokusera för mycket på själva tekniken – istället för på vilken affärsnytta den kan skapa – gör att AI riskerar att bli ett “projekt vid sidan av” istället för ett kraftfullt verktyg i kärnverksamheten.

Du behöver inte en AI-strategi. Du behöver en affärsstrategi som definierar hur AI hjälper dig att nå dina affärsmål.

Integrera AI i affärsstrategin
En mer hållbar väg framåt är att se AI som en integrerad del i din övergripande strategi. Vilket är det övergripande målet och vad krävs för att komma dit? Vill du förbättra kundupplevelsen? Påskynda produktutvecklingen? Öka effektiviteten i marknadsarbetet? Då är frågan snarare: “Hur kan AI hjälpa oss att uppnå våra mål?

Bygg en lärande organisation
Ingen vet exakt vart AI-utvecklingen är på väg. Det vi vet är att vi aldrig kommer att bli färdiglärda. Därför behöver organisationer bygga en kultur där lärande sker löpande och parallellt med affären. AI ska finnas i hela organisationens arvsmassa. Det gäller inte minst marknadschefer och kommunikationsteam, som ofta befinner sig långt fram i användningen av AI-verktyg för att skapa, analysera och planera. Att ha en förståelse för tekniken är inte längre “nice to have”, det är affärskritiskt.

Dela lärdomar 
På Spotlight arbetar vi hela tiden med att samla och dela lärdomar från alla våra kunder – både kring det som har fungerat och det som misslyckats. I förlängningen innebär det att våra kunder kan ta del av varandras samlade erfarenheter och insikter genom oss. Vår styrka är vår nyfikenhet, experimentlust och kunskapsdelning, snarare än en ambition om att veta allt.  

5 saker du bör göra – istället för att skriva en AI-strategi
1. Integrera AI i din affärsstrategi. Vad vill du uppnå – och hur kan AI hjälpa dig
2. Identifiera konkreta användningsområden. Börja där det finns ett verkligt behov.
3. Testa och experimentera med öppet sinne.Spelplanen ritas om hela tiden och lekfullt experimenterande kan leda till konkreta innovationer. 
4. Bygg en nyfiken och lärande kultur. Involvera hela organisationen, inte bara en fördefinierad skara proffs.
5. Samarbeta och dela erfarenheter. Lär av varandra – och dela med dig.

Vill du utforska hur AI kan hjälpa just din verksamhet? Vi på Spotlight hjälper dig att hitta rätt väg framåt – utan att fastna i AI-hypen.

Vill du veta mer?
Fyll i dina uppgifter nedan, så hör vi av oss.

Nästa
Nästa

Exklusivt webbinarium om framtiden för AI i kommunikationsbranschen