Kund: Coca-Cola i Sverige
I samarbete med Isobar och MKTG

Content marketing – Event – Influencer marketing – Sociala medier – Brand experience – Copywriting – Film – Foto – Grafisk design – Medierelationer

 

Den officiella Fotbollspizzan

 

Coca-Cola i Sverige var en av huvudsponsorerna för fotbolls-EM 2020. Frustrationen var stor när det stod klart att EM skulle genomföras utan publik. Hur kan Coca-Cola i Sverige, trots restriktioner, publiktomma arenor och en utebliven folkfest, aktivera sitt sponsorskap och ge svenskarna den fotbollsfest som de längtat efter?


Vi tog reda på vad svenskarna helst äter och dricker när de tittar på fotboll hemma. Det var ingen stor överraskning att svaret blev pizza - men hur skapar vi engagemang och interaktion kring en pizza? Vi tog hjälp av herrlandslaget med att fram en officiell fotbollspizza. Via innovativa aktiveringar utanför de generella ”EM-kanalerna” lyckades vi engagera såväl konsumenter som kunder, media och kända profiler i en tid av restriktioner och högt generellt medietryck.  

I casefilmen ovan ser du vilken fotbollsfest det trots allt blev! 

Resultat

  • Budskapspenetration media: 97 % (vs mål 90) 

  • Medieräckvidd: 8 815 200 (vs mål 5 miljoner) 

  • Samtal till Heja-linjen: 1 500 samtal (vs mål 500) 

  • Varumärkeskännedom: + 7,6 % vs föregående år  

  • Ökad försäljning av Coca-Cola Zero: +21,1 % vs föregående år 

  • Attitydförändring: “Always doing new things”: +4,8 % vs föregående år 

Vill du veta mer om hur vi kan driva din affär framåt?

 
Föregående
Föregående

Ett Riktigt Viktigt Jobb – Almega Serviceföretagen

Nästa
Nästa

Experten på premiumbostäder i Stockholm – Bjurfors